Toto Casino kreeg op 1 oktober een vergunning voor het aanbieden van kansspelen online. Als we echter kijken naar de richtlijnen van de KSA in combinatie met de wetgeving en de werkwijze die Toto gebruikt, dan is het verlenen van deze vergunning discutabel te noemen.
In dit artikel gaan we dieper in op een aantal van de interpretaties door Toto van de richtlijnen, wetten en regels. Ook heeft Toto keuzes gemaakt waar vragen bij kunnen worden gesteld. Op zich is dit nog niet vreemd te noemen, want Toto promoot haar produkten al jaren op dezelfde manier en richting dezelfde doelgroep. Met de nieuwe Wet op Kansspelen zijn de daarbijhorende beleidsregels echter strenger geworden. Had Toto op basis van deze strengere regels dan wel een vergunning moeten krijgen van de KSA?
Inhoudsopgave:
Richten op Jongvolwassenen
Toto neemt veel risico bij het bepalen van hun doelgroep en doelstelling, De doelgroep ligt zo dicht bij de verboden doelgroep van 18-23, dat door overlap het onvermijdelijk is dat een deel van de bereikte personen een leeftijd heeft onder de 24. Dit risico neemt Toto doelbewust.
1. Doelgroep en doelstelling Toto
In de beleidsregels voor verantwoord spelen staat dat een aanbieder zich niet specifiek mag richten op kwetsbare groepen en in het bijzonder jongvolwassenen (18-23 jaar). Bij deze beleidsregel zoekt Toto doelbewust de randjes van het toelaatbare op:
- Toto Casino geeft in hun reclamebeleid voor de Koning Toto Reclame aan dat de reclame primair gericht moet zijn op jongvolwassenen tussen de 24-30 jaar.
- De doelstelling van Toto 'Maak Toto onderdeel van de millennialcultuur en trek zo nieuwe spelers aan.' geeft aan dat het kansspelbedrijf zich richt op de zoegenoemde millenials; personen geboren tussen 1981 en 1996 en dus met een leeftijd van 25-40 op dit moment.
2. Gebruik van rolmodellen en mascottes
In artikel 4.1.2, van hoofdstuk 2 van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen, staat dat er een verbod is voor het gebruik van rolmodellen die een 'substantieel bereik hebben onder minderjarigen of jongvolwassenen'. Ook mogen geen actieve sporters worden gebruikt. De rolmodellen van Toto:
- Wesley Sneijder stopte 2 jaar geleden in 2019 met voetbal. Veel jongvolwassenen zullen hem nog kennen als voetballer.
- Nathan Rutjes stopte in 2019 met voetbal en geldt als een cultfiguur. Op zijn website vind je oa Zapp youtube video's van hem, samen met zijn jonge zoontje. Het bereik van Nathan Rutjes ligt met deze videos voor een deel bij minderjarigen.
- Hans Klok is een illusionist en goochelaar. Dit doet hij over het algemeen niet voor kinderen, maar in grote shows in Las Vegas. Toch spreekt zijn beroep wel tot de verbeelding bij kinderen, waarmee ook zijn bereik voor een deel bij kinderen zal liggen.
- De mascottes van Toto zijn een stel pluche meeuwen die van feesten houden en nummers 'scoren' van vrouwelijk schoon in de reclames. Grappige beestjes, maar ook de mascotte lijkt niet gericht op een publiek ouder dan 30 jaar.
- Ook eerdere rolmodellen zoals Royston Drenthe en rapper Donny zullen in 2018 en 2019 een groot bereik hebben gehad onder personen onder 24 jaar oud. Drenthe heeft overigens na zijn commerciele activiteiten bij Toto de voetbalschoenen weer aangetrokken. Echt gestopt bleek hij niet te zijn, maar dat kon Toto niet weten.
Gelukkig is de bewoording 'substantieel bereik' subjectief en is het bereik van de rolmodellen die zijn gekozen door Toto moeilijk meetbaar. Feit is wel dat Toto ook hier de grenzen opzoekt. Onder substantieel bereik wordt volgens René Jansen, aanwezig tijdens iGB Live in Amsterdam, verstaan: 'niet meer dan 30% van de bereikte personen van de reclame, mogen jonger dan 24 jaar zijn'. De vraag is of Toto met hun doelgroep en doelstelling zich hieraan houdt.
Verslavingspreventie
Er zijn strenge eisen aan het verslavingspreventiebeleid van online kansspelaanbieders. Toto gaat erg lichtzinnig met deze eisen om.
Livewedden verkort de vertraging tussen inzet en beloning, verhoogt de frequentie van gokken en vergroot daarme het risico op problematisch gedrag
National Council of Problem Gambling
3. Afstemmen reclame op spellen met hoog verslavingsrisico
In artikel 2.6a van de beleidsregels voor verantwoord spelen staat dat een aanbieder geen reclame mag maken voor kansspelen met een verhoogd risicoprofiel. Live wedden is onder andere volgens de NCPG een kansspel met een zéér hoog risicoprofiel: 'Livewedden verkort de vertraging tussen inzet en beloning, verhoogt de frequentie van gokken en vergroot daarme het risico op problematisch gedrag.' Indien de KSA een risico-analyse heeft uitgevoerd op live wedden, kan de conclusie niet anders zijn geweest dan dat het kansspel een hoog potentieel heeft voor verslaving.
- Toto sports geeft bij aanmelding, een freebet ter waarde van €5 op een live-weddenschap.
- Livewedden wordt direct op de homepage van Toto.nl groot en duidelijk in beeld gebracht.
- Via google ads worden de free bets (die beschikbaar zijn op live wedden) en live wedden geadverteerd in de zoekmachines.
Nog voordat een nieuwe casinospeler een storting heeft gemaakt, wordt hij al in aanraking gebracht met een van de meest verslavende kansspelen die legaal in Nederland te spelen zijn. Sterker nog, hij wordt ertoe aangezet om dit kansspel gratis uit te proberen. Dit punt vinden wij het sterkste argument om de licentie van Toto ter discussie te stellen.
4. Plaatsing Geschikt voor 24+ - logo
Het tonen van het Geschikt voor 24+ logo is verplicht voor elke aanbieder van kansspelen. De plaatsing ervan toont in onze ogen aan hoe belangrijk de aanbieder dit ook daadwerkelijk vindt.
- Toto plaatst het 18+ logo zeer klein en helemaal rechtsonderaan de pagina's van de website. Mocht je er niet naar op zoek zijn, dan zul je het niet vinden.
5. Call to Action: Zet in en win
In artikel 2.4a van de beleidsregels verantwoord spelen wordt aangegeven dat reclame niet misleidend mag zijn. Van misleiding is onder andere sprake als er een 'onrealistisch of incorrect beeld van een product of dienst wordt gegeven'. Er moet dus voorzichtig worden omgegaan met hoe men produkten aanbiedt.
- Toto maakt online gebruik van de zogenaamde 'Call-toAction' (aanzet tot actie) met de tekst 'Zet in en Win, of Zet in & Win'. Dit is een misleidende bewoording, aangezien je niet altijd zult winnen als je inzet. Een betere tekst zou zijn: 'Zet in en maak kans om te winnen' Toto houdt zich hiermee niet aan de gestelde beleidsregels.
Registratieproces
Op het iGB congres in Amsterdam op 30 september, gaf voorzitter René Jansen van de KSA aan dat de meest voorkomende reden voor het afwijzen van een vergunningsaanvraag de aansluiting op het CRUKS of de controledatabank was. Het slagen van de tests zijn voorwaarden voor het verlenen van een vergunning.
6. Controle persoonsgegevens lek
- De meeste online casino's in Nederland maken gebruik van iDIN. Hierbij worden de door jou ingevulde gegevens, waaronder je leeftijd, gecontroleerd met jouw gegevens die bij de bank bekend zijn. Toto maakt geen gebruik van iDIN en controleert de persoonsgegevens niet goed. Wij konden (als test) zonder problemen een account aanmaken met valse gegevens. Ook een storting maken bleek geen probleem met een bank die op een andere naam stond. Persoonsgegevens worden (blijkbaar) niet goed gecontroleerd. De NOS berichtte in 2019 al eens dat dit kan leiden tot jongeren die toch kunnen spelen voor echt geld.
7. CRUKS aansluiting werkt niet bij live gaan
- Het CRUKS register had de eerste dagen nadat de licenties in werking traden op 1 oktober flinke problemen. Toch besloot Toto om, zonder werkende aansluiting op het CRUKS, spelers toe te laten om te spelen. Zonder een werkende CRUKS aansluiting werd niet voldaan aan de voorwaarde van de KSA en zou het casino niet live hadden mogen gaan.
Conclusie
Het is te makkelijk, en te kort door de bocht, om te zeggen dat Toto nooit een vergunning zou hebben mogen kijgen van de KSA. Wel blijkt dat Toto (en de CRUKS) nog niet helemaal 100% klaar waren voor de grote livegang op 1 oktober. Een in Nederland bekende naam als Toto, die al jaren op TV reclame maakt voor sportweddenschappen, een oud staatsbedrijf bovendien, is moeilijk buitenspel te zetten. Het risico dat de spelers dan toch op zoek gaan naar andere (illegale) aanbieders van kansspelen is waarschijnlijk te groot.
Wel zal de KSA strenger moeten optreden naar online reclame-activiteiten van Toto en de manier waarop zij spelers aanzetten tot inzetten. Hiermee overtreden zij de beleidsregels op dit moment. Ook zal goed in de gaten moeten worden gehouden of de reclame-activiteiten niet teveel zijn gericht op jongvolwassenen.
Toto zoekt de randjes van het toelaatbare op en maakt gebruik van haar machtspositie als marktleider voor sportwedden in Nederland. De KSA zal wel 3x nadenken voordat zij harde maatregelen treffen tegen TOTO. Voor de gewenste eerlijke en volkomen marktwerking zal dit nochtans wel moeten. De vraag is of andere partijen, die nu nog geen licentie hebben, met bovenstaande 6 punten weg zouden zijn gekomen.