Het zat er al een tijdje aan te komen, maar ongerichte reclame voor online gokken wordt nu echt aan banden gelegd. Per 1 juli 2023 komt er een verbod op reclame-uitingen voor online kansspelen op tv, radio, tijdschriften en op straat. Grote posters in bushokjes van 711 Casino of tv-spotjes over bingo van tombola kom je dan niet meer tegen.
Waarom een verbod op ongerichte gokreclame?
De maatregel is bedoeld om kwetsbare groepen (ex-gokverslaafden en jongvolwassenen) te beschermen tegen de risico's van online kansspelen. De stortvloed aan reclame was direct na de legalisering van kansspelen op afstand een doorn in het oog van de politiek. ‘’Reclame is een middel om mensen naar het legale aanbod te leiden, maar het belang van verslavingspreventie weegt zwaarder’’, vertelt Minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind. Door het ontbreken van reclames voor online casino’s op televisie en op straat worden kwetsbare groepen in ieder geval niet dagelijks geconfronteerd met online gokken.
Tot nu heeft de toegenomen zichtbaarheid van online gokken echter niet geleid tot meer gokverslaafden. Dit bleek uit cijfers van Ladis (Landelijk Alcohol en Drugs Informatie Systeem). Het rapport van Ladis toont daarentegen een lichte daling in het aantal nieuwe hulpvragers voor gokproblematiek.
Ongerichte reclame voor loterijen en fysieke casino’s blijft bestaan
Betekent de nieuwe wetgeving dat je binnenkort ook geen buitenreclame meer ziet voor loterijen of tv-spotjes met blije bouwvakkers die een lot hebben gekocht? Het antwoord is nee. In het verbod op ongerichte gokreclame wordt onderscheid gemaakt tussen hoog-risico (casinospellen) en laag-risico (loterijen) kansspelen. Het verbod is enkel van toepassing op hoog-risico kansspelen op afstand. Kortweg betekent dit dat er wél ongerichte reclames gemaakt mogen worden voor loterijen en land-based casino’s, maar niet voor online casino’s zoals betcity en Holland Casino Online.
Hoe zit het met sportsponsoring?
Het verbod op ongerichte gokreclame op tv, radio en publieke ruimtes is een grote stap richting de volledige uitbanning van reclame voor online kansspelen. Sportsponsoring wordt namelijk pas op 1 juli 2025 verboden Borden met gokreclame rondom het veld of voetbalshirts met logo’s van online kansspelaanbieders kan je vooralsnog dus nog wél tegenkomen. Liefhebbers van wielrennen hebben het logo van online casino BetCity ongetwijfeld al veelvuldig voorbij zien komen tijdens grote wedstrijden waaronder de Amstel Gold Race en deze zomer natuurlijk de Tour de France. BetCity is co-sponsor van het succesvolle Team Jumbo-Visma. Met het uitzicht op het verbod op sportsponsoring mogen er geen nieuwe contracten worden afgesloten tussen online casino’s en sportclubs.
En internetreclame dan?
In de nieuwe wet staat dat internetreclame blijft toegestaan, mits de website kan aantonen dat minimaal 95% van de bezoekers 24 jaar of ouder is. Bovendien moet iedereen de mogelijkheid krijgen om op de betreffende website advertenties uit te zetten. 95% is een zeer grote uitdaging voor bijna alle websites. Ter info, de website die u nu bekijkt kan aantonen dat 88% 24 jaar of ouder is. Tot nu toe was dit voldoende, maar de grens wordt vanaf 1 juli 2023 verlegd.
Zodra er meer bekend is over de invulling van de nieuwe wet zullen wij hierover berichten.