Hoe zit het nu eigenlijk?
Gokreclames: sinds de schreeuw om het reclameverbod voor online kansspelen (ingeluid door Michiel Nispen sinds motie 24 557, nr. 186) is het absoluut hot topic. Sinds opening van de online gokmarkt van Nederland (op 1 oktober 2021) is er immers flink wat te zien aan gokreclame. Billboards met Andy van der Meijde (BetCity), commercials met confetti ‘JA, JA, JA, JA, Batavia’ (het huidige Kansino), tetterende vogels (TOTO Casino) en Ellie Lust met ‘Leef Spannend, Niet Roekeloos’ (Holland Casino).
Juist omdat het hot topic is, is er natuurlijk al veel gezegd en geschreven over het onderwerp. Verslavingsdeskundigen (en ook ervaringsdeskundigen) hebben zich in de periode voor en na de Motie Nispen veelvuldig op televisie laten zien. Zo nam bijvoorbeeld ervaringsdeskundige Feite Hofman plaats bij Talkshow M (samen met onder andere Kamerlid Bikker van de ChristenUnie). Na een inleidende ‘stortvloed’ aan reclamespotjes krijgt Hofman direct het woord. Hij geeft aan dat het pijn doet om deze hoeveelheid reclame voor gokken te zien. Juist omdat hij 11 jaar ‘clean’ is van gokverslaving, is het voor hem lastig. Het herinnert Hofman aan zijn tijd als gokverslaafde.
Bij het onderwerp is dus al veel stilgestaan. Maar hoe zit het nu eigenlijk allemaal? In dit artikel gaan we wat dieper in op het onderwerp gokreclame. Zo bespreken we bijvoorbeeld dat de discussie eigenlijk al langere tijd leeft. Ook gaan we in op de explosie van reclame na opening van de online gokmarkt. We bespreken daarnaast wet- en regelgeving omtrent reclame (die is behoorlijk streng, maar toch wat vaag in Nederland) en we gaan in op soorten reclame. Zie dit stuk al dus als een algemene beschouwing van de (online) gokreclame op de Nederlandse markt!
Was onderwerp reclamewetgeving kansspelen altijd hot topic…?
In 2021 en 2022 kunnen we absoluut zien dat er veel te doen is (geweest) omtrent reclame voor online gokken. Ook is de Nederlandse overheid altijd behoorlijk strikt geweest als het gaat om reclame voor kansspelen. Om hier een beeld bij te schetsen is het interessant om eens een blik te werpen op het jaar 2017 (specifiek de maand november, waarin allerlei interessante sanctiebesluiten werden gepubliceerd). Dit was een periode waarin de Kansspelautoriteit flinke slagen heeft uitgedeeld aan verschillende grote en bekende Nederlandse gokbedrijven. Laten we hieronder eens een blik werpen op deze cases.
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit - Holland Casino N.V. 19 oktober 2017
Laten we direct beginnen met een interessante. De Kansspelautoriteit, een Nederlands bestuursorgaan, legt een last onder dwangsom op aan een Nederlands staatsbedrijf: Holland Casino.
Reden: Holland Casino heeft zich met reclame-uitingen gericht op minderjarigen. Inspecteurs van de Kansspelautoriteit zijn op speurtocht geweest en vonden advertenties van Holland Casino op websites die zich richten op minderjarigen. Dit waren onder andere de volgende sites:
- Donaldduck.nl
- Fashionista.nl
- Girlscene.nl
- Scholieren.com
- Spelletjes.nl
Op 19 oktober 2017 stelt de Kansspelautoriteit Holland Casino op de hoogte van het Besluit. Holland Casino heeft tot 27 oktober 2017 de tijd om deze reclameactiviteiten te beeindigen. Hierbij wordt een last onder dwangsom opgelegd: voor iedere reclame-uiting op een website die zich specifiek (of in overwegende mate) op minderjarigen richt, verbeurt Holland Casino een dwangsom van € 10.000,- tot maximaal € 100.000,-.
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit – Staatsloterij B.V. 19 oktober 2017
Ook de welbekende Staatsloterij kreeg een brief op de mat van de Kansspelautoriteit. Hierbij ging het om een gelijksoortig conflict met de kansspelwetgeving. Ook de Staatsloterij had advertenties weten te plaatsen op websites die (in overwegende mate) bezocht worden door minderjarigen en jongvolwassenen. Hierbij ging het om dezelfde sites als bij Holland Casino. Ook kwamen hier Spel.nl, Spele.nl, Spelletjes.nl, Funnygames.nl en Speeleiland.nl bij. De opgelegde sanctie was hetzelfde.
Ook Lotto, de Nationale Postcodeloterij, de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij kregen te maken met gelijksoortige sancties.
Lotto leek het er uiteindelijk niet te nauw mee te nemen. Na onderzoek van de Kansspelautoriteit bleek dat Lotto ná het ontvangen van de last onder dwangsom van 19 oktober 2017 nog steeds advertenties had op Spele.nl, Kleurplaten.nl en ook Speeleiland.nl. De Kansspelautoriteit is onverbiddelijk en verbeurt een dwangsom van € 30.000,- bij Lotto. Op 25 oktober 2021 is het overigens nog een keer raak en verbeurt de Kansspelautoriteit € 10.000,- dwangsom bij Lotto voor aanwezigheid op de website Girlscene.nl.
Bovenstaande situaties werden uiteraard ook besproken in het nieuws. Zie hier bijvoorbeeld een artikel van nu.nl over de dwangsom aan Lotto. Het dient te worden vermeld dat deze vorm van reclame maken veelal gebeurt via het Display Netwerk van Google. Hierin kunnen zowel adverteerders als publishers zich aanmelden en aangeven wat de gewenste doelgroepen zijn. Google bepaalt vervolgens welke reclame-uiting op welke website komt. De reclames waaruit bovenstaande boetes voortkwamen zijn hoogstwaarschijnlijk niet bewust op de betreffende websites geplaatst. Voor de Kansspelautoriteit blijft de adverteerder verantwoordelijk en heeft de bedrijven alsnog beboet.
Was onderwerp reclamewetgeving kansspelen altijd hot topic…?
In 2021 en 2022 kunnen we absoluut zien dat er veel te doen is (geweest) omtrent reclame voor online gokken. Ook is de Nederlandse overheid altijd behoorlijk strikt geweest als het gaat om reclame voor kansspelen. Om hier een beeld bij te schetsen is het interessant om eens een blik te werpen op het jaar 2017 (specifiek de maand november, waarin allerlei interessante sanctiebesluiten werden gepubliceerd). Dit was een periode waarin onze Kansspelautoriteit flinke slagen heeft uitgedeeld aan verschillende grote en bekende Nederlandse gokbedrijven. Laten we hieronder eens een blik werpen op deze cases.
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit - Holland Casino N.V. 19 oktober 2017
Laten we direct beginnen met een interessante. De Kansspelautoriteit, een Nederlands bestuursorgaan, legt een last onder dwangsom op aan een Nederlands staatsbedrijf: Holland Casino.
Reden: Holland Casino heeft zich met reclame-uitingen gericht op minderjarigen. Inspecteurs van de Kansspelautoriteit zijn op speurtocht geweest en vonden advertenties van Holland Casino op websites die zich richten op minderjarigen. Dit waren onder andere de volgende sites:
- Donaldduck.nl
- Fashionista.nl
- Girlscene.nl
- Scholieren.com
- Spelletjes.nl
Op 19 oktober 2017 stelt de Kansspelautoriteit Holland Casino op de hoogte van het Besluit. Holland Casino heeft tot 27 oktober 2017 de tijd om deze reclameactiviteiten te beeindigen. Hierbij wordt een last onder dwangsom opgelegd: voor iedere reclame-uiting op een website die zich specifiek (of in overwegende mate) op minderjarigen richt, verbeurt Holland Casino een dwangsom van € 10.000,- tot maximaal € 100.000,-.
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit – Staatsloterij B.V. 19 oktober 2017
Ook de welbekende Staatsloterij kreeg een brief op de mat van de Kansspelautoriteit. Hierbij ging het om een gelijksoortig conflict met de kansspelwetgeving. Ook de Staatsloterij had advertenties weten te plaatsen op websites die (in overwegende mate) bezocht worden door minderjarigen en jongvolwassenen. Hierbij ging het om dezelfde sites als bij Holland Casino. Ook kwamen hier Spel.nl, Spele.nl, Spelletjes.nl, Funnygames.nl en Speeleiland.nl bij. De opgelegde sanctie was hetzelfde.
Ook Lotto, de Nationale Postcodeloterij, de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij kregen te maken met gelijksoortige sancties.
Lotto leek het er uiteindelijk niet te nauw mee te nemen. Na onderzoek van de Kansspelautoriteit bleek dat Lotto ná het ontvangen van de last onder dwangsom van 19 oktober 2017 nog steeds advertenties had op Spele.nl, Kleurplaten.nl en ook Speeleiland.nl. De Kansspelautoriteit is onverbiddelijk en verbeurt een dwangsom van € 30.000,- bij Lotto. Op 25 oktober 2021 is het overigens nog een keer raak en verbeurt de Kansspelautoriteit € 10.000,- dwangsom bij Lotto voor aanwezigheid op de website Girlscene.nl.
Bovenstaande situaties werden uiteraard ook besproken in het nieuws. Zie hier bijvoorbeeld een artikel van nu.nl over de dwangsom aan Lotto.
De discussie omtrent Maradonnie als Koning TOTO
In 2019 waren er wat discussies gaande in de Tweede Kamer. Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) diende op 11 december 2019 een motie in met betrekking tot kansspelreclame. Hierin heeft zij de Kamer gevraagd het reclameverbod dat eerst gold van 06.00 – 19.00 uur uit te breiden naar 06.00 – 21.00 uur. Hierin benadrukte van der Graaf het belang van voorzorgsmaatregelen om jongeren en kwetsbare groepen te beschermen. Uiteindelijk is dit nieuwe kader er ook gekomen. De stemmingsuitslag was 97 voor (van de 150 aldus, en daarmee een meerderheid). Overigens ondertekende van Nispen (o.a. bekend van de motie met betrekking tot het reclameverbod) deze motie ook.
Het bleef overigens niet bij deze motie op 11 december 2019. Van der Graaf diende eveneens een motie in met betrekking tot wervings- en reclameactiviteiten waarbij beroemdheden, artiesten, sportpersoonlijkheden, influencers en andere personen die populair zijn onder minderjarigen en jongvolwassenen worden ingezet. Daarbij wordt aangegeven dat deze personen minstens 25 jaar zouden moeten zijn. Daarnaast moet aangetoond worden dat zij geen substantieel bereik hebben onder jongeren van 24 jaar of jonger. Hoewel de stemmingsuitslag minder overweldigend was (vergeleken met de stemming voor het aanpassen van de reclametijden), stemde 79 personen voor. Ook deze motie werd (uiteraard) door van Nispen ondertekend.
Vooral de laatst besproken motie zorgde voor een interessante media hype. Waarom? Rapper en komediant Maradonnie was op dat moment Koning TOTO. Dit werd best breed uitgemeten. Er werd over geschreven op de site van RTL, de Telegraaf ging erop in en zij waren zeker niet de enigen. En inderdaad, uiteindelijk heeft Maradonnie zijn kroon moeten afstaan. Tijdlijn Koning TOTO:
- Royston Drenthe was de eerste Koning TOTO. Hij stopte ermee nadat hij besloot zich weer stevig te focussen op voetbal.
- Maradonnie was de volgende. ‘Ik zet een eentje hier en een tweetje daar’ werd als snel bekende tekst voor de opmerkzame consument.
- Andy van der Meijde nam de kroon van Maradonnie over. Andy was op dat moment vrij bekend met zijn serie ‘met Andy in de auto’.
- Wesley Sneijder was een tijdje de hakkende Koning TOTO. Niet voor lang:
- Dick Advocaat werd begin februari 2022 gekroond tot de nieuwste Koning TOTO.
Flink wat ‘wisselingen van de wacht’ dus. TOTO heeft het altijd voor elkaar gekregen om celebs aan zich te binden en dat heeft zoals je kunt lezen weleens geleid tot kritiek.
Ook was er natuurlijk nog de campagne met Nathan Rutjes (op het matje bij Nathan). Super leuke en verantwoorde reclame uiteraard. Maar het blijft reclame. En branding. En op de pagina waar je op klikt als je op de advertentie hebt geklikt, stond ook gewoon een ‘registreer hier’ button… Zo een verborgen CTA op een Verantwoord Spelen pagina is natuurlijk niet heel erg handig.
Ook in 2021 was er overigens nog nieuws over de Staatsloterij: zij kregen toen ook weer een sanctiebesluit van de Kansspelautoriteit op de mat. Het ging er hierbij om dat de Staatsloterij een reclame had waarin een deel van de selectie van het Nederlands elftal werd getoond (EURO 2020). Dit werd sinds 25 mei 2021 uitgezonden. De ‘Watch Dog’ vond dit onacceptabel. Reden? De regelgeving voor kansspelen schrijft een verbod voor op reclame waarbij actieve beroepssporters en teams worden ingezet. Dit is omdat zij als rolmodel kunnen gelden voor minderjarigen en jongvolwassenen. In hetzelfde sanctiebesluit wordt overigens wel aangegeven dat branding/sponsoring op T-shirts van actieve sporters geen probleem is.
Concluderend:
Gokken en wetgeving voor reclame zijn toch met regelmaat onderwerp van discussie. En op zich is dat voorstelbaar. Ongerichte gokreclame kan natuurlijk vrij heftig zijn voor personen die gokken en alles wat ermee te maken heeft proberen te mijden. Ook is het begrijpelijk dat minderjarigen en jongvolwassenen zoveel mogelijk beschermd worden tegen gokreclame. De reden hiervoor is onder andere de gevoeligheid van jongeren/jongvolwassenen voor dergelijke reclame. Het brein is nog in ontwikkeling. Emotionelere reacties op en gevoeligheid voor kansspelverslaving liggen eerder op de loer. We hebben bij Top Casino uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Lees hier ons onderzoek naar redenen voor extra bescherming van minderjarigen/jongvolwassenen bij kansspelen.
Het besproken reclameverbod (motie Nispen) heeft daarbij vooral te maken met de enorme overvloed aan gokreclames. Bij opening van de markt kregen we immers te maken met een ware reclamebonanza voor gokbedrijven…
De (te verwachten) explosie van reclames bij opening van de markt
Nederland was een van de laatste Europese landen waar online gokken gereguleerd werd. Dit betekent de facto dat Nederlanders allang bekend waren met online casino’s en bookmakers. Sites/aanbieders als Unibet, PokerStars en Bwin stelden al in het eerste decennium van de 21e eeuw online gokaanbod beschikbaar voor de Nederlandse consument. Dit was weliswaar niet legaal, maar ergens ook onvermijdelijk (juist omdat Nederland zo ‘laat’ was met reguleren).
Op 19 februari 2019 stemde de Eerste Kamer in met wetsvoorstel organiseren van Kansspelen op afstand. Vanaf dit moment wisten we in Nederland vrijwel zeker dat de gereguleerde markt eraan zat te komen. Uiteraard volgde er een periode van beleidsvorming die nog best even geduurd heeft. Uiteindelijk trad de Wet Kansspelen op afstand (aanvulling op de Wet op de kansspelen middels Besluit kansspelen op afstand) in werking op 1 april 2021. De markt opende een half jaar later, op 1 oktober 2021.
In aanloop naar opening van de Nederlandse gereguleerde kansspelmarkt, werd op 19 april 2021 aangekondigd dat 28 vergunningsaanvragen waren ontvangen (lees hier het betreffende nieuwsbericht van de Kansspelautoriteit). Dit waren er een stuk minder dan in eerste instantie werd verwacht: een interessepeiling in 2019 van de Kansspelautoriteit kwam neer op 183 vergunningsaanvragen. En toch was het wel duidelijk: bij opening van de markt zouden er flink wat online aanbieders actief worden. Hierbij konden we rekenen op verschillende soorten aanbieders:
- Landbased casino’s: Partijen (gevestigd in Nederland als fysiek gokbedrijf) als Holland Casino, Jack’s, Fair Play maar bijvoorbeeld ook Casino City (fysieke partij die een connectie heeft met BetCity) die online wilden gaan.
- Nederlandse partijen met online ervaring: Hierbij ging het enkel om TOTO.
- Partijen zonder ervaring: Zowel buitenlands als binnenlands, bedrijven die nog geen ervaring hadden met de (online) kansspelbranche welke besloten een koa vergunning aan te vragen. Hier bestaan op dit moment nog geen voorbeelden van.
- Partijen met online ervaring: Dit zijn partijen die reeds vergunningen (en ervaring) hadden binnen andere jurisdicties. Denk aan bet365, tombola, GGPoker en bijvoorbeeld Bingoal.
De landbased partijen hadden al een bekende naam in Nederland. De partijen met online ervaring hadden dat in ieder geval bij de eerste ‘batch’ aan vergunningen nog niet. Dit komt omdat de Kansspelautoriteit als eis heeft gesteld dat onvergunde aanbieders geen eerdere focus op de Nederlandse markt mochten hebben gehad. Dit is ook de reden dat we partijen als Unibet, Bwin en Pokerstars niet bij de eerste vergunningen hebben gezien: zij waren reeds een aantal jaren beschikbaar voor de Nederlandse consument.
De landbased partijen moesten naar verwachting flink wat wervings- en reclameactiviteiten gaan ontwikkelen om ook het online aanbod aan te prijzen. De partijen met online ervaring (die nog niet bekend waren in Nederland) hadden nog wel wat in te halen qua branding. Al deze elementen waren al voor opening van de markt duidelijk. Zo wisten we ook dat er hoogstwaarschijnlijk een explosie aan kansspelreclame zou komen bij opening van de markt. En die kwam er ook (lees hierover meer in de inleiding van dit artikel). Hieronder de kwartaalrapportage (Q4 2021) door mediaonderzoeksbureau Nielsen met betrekking tot bestedingen aan online gokreclame:
Merk | Uitgaven |
10.254.890 | |
8.540.314 | |
5.291.527 | |
5.491.088 | |
BataviaCasino.nl (nu Kansino) | 4.720.521 |
3.780.296 | |
2.377.114 | |
1.888.073 | |
26.040 | |
GGPoker.nl | 2.051 |
Dat zijn absoluut geen misselijke bestedingen. En juist omdat dit al te verwachten was, werd er ook in de wet- en regelgeving rekening gehouden met strenge reclameregels voor gokken.
Wat zegt de wet- en regelgeving over reclame voor (online) kansspelen?
Allereerst goed om aan te stippen dat de strenge reclameregels voor gokken vooral zijn opgezet voor bescherming van de consument. Dit is ook wel terug te zien in de insteek van de bepalingen. Laten we eens een aantal relevante punten uit de wet- en regelgeving omtrent werving- en reclameactiviteiten bespreken (de onderstaande lijst is niet limitatief):
- Consumenten worden niet overgehaald tot het nemen van impulsieve beslissingen om deel te nemen aan kansspelen. Daarbij kan gedacht worden aan het creëren van sterke urgentie, bijvoorbeeld met ‘alleen vandaag’ teksten;
- Nooit dient de indruk gewekt te worden dat consumenten (in het algemeen) overwegende invloed kunnen uitoefenen op de uitkomsten van de aangeboden kansspelen;
- Ook dient de indruk niet gewekt te worden dat er (algemeen) overwegende invloed uitgeoefend kan worden door bijvoorbeeld het volgen van een training, studie of cursus;
- Gokken dient niet als leefstijl gepromoot te worden;
- Gokken dient niet geopperd te worden als oplossing van financiële of persoonlijke problemen;
- Reclame wordt niet gefocust op kwetsbare groepen van personen: verstandelijk gehandicapte personen, personen die een kansspelverslaving hebben (of hebben gehad), minderjarigen en jongvolwassenen (personen onder de 24 jaar).
Er zijn dus best wat zaken waar aanbieders aan moeten voldoen. En met de huidige discussie over het reclameverbod is het mogelijk dat ongerichte reclame straks überhaupt niet meer is toegestaan.
Kanalisatiedoelstelling: reclame speelt een rol maar liefst niet ongericht
De Kansspelautoriteit heeft een doel gesteld met betrekking tot regulering van de online kansspelmarkt in Nederland. Namelijk: ervoor zorgen dat 80% van de Nederlandse consumenten straks gokt bij het legale Nederlandse aanbod. Dit wordt de kanalisatiedoelstelling (van de Kansspelautoriteit) genoemd. Ook van de vergunde kansspelaanbieders wordt verwacht dat er wordt bijgedragen aan deze doelstelling. Zo luidt artikel 2.2 van de Beleidsregels voor verantwoord spelen sub a als volgt:
“Artikel 2.2 Zorgvuldig en evenwichtig
Onder het op zorgvuldige en evenwichtige wijze vorm geven aan wervings- en reclameactiviteiten als bedoeld in artikel 4a van de wet verstaat de raad van bestuur in ieder geval dat de wervings- en reclameactiviteiten van een vergunninghouder:
- passen binnen de kanalisatiedoelstelling van de wet door consumenten te leiden naar het legale aanbod van kansspelen en weg te houden bij het illegale aanbod van kansspelen…”
Er wordt in de regelgeving dus expliciet gesproken van bijdragen aan deze kanalisatiedoelstelling middels wervings- en reclameactiviteiten. En dit is dan ook een beetje de crux… Want zou een bom aan kansspelreclame van legale aanbieders niet juist extra bijdragen aan deze doelstelling? Nispen stelt in zijn motie (TK 24 557, Nr. 186) in ieder geval van niet:
“…overwegende dat het grote aantal reclames niet in verhouding staat met het doel van de Wet kansspelen op afstand, namelijk het realiseren van kanalisatie naar legaal aanbod…”
Waarna hij vervolgt:
“…verzoekt de regering een verbod in te stellen op ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen…”
‘Ongerichte reclames’ worden dus expliciet benoemd. Maar hoe definiëren we nu precies ongericht en gericht?
Ongerichte reclames
Het verbod op ongerichte reclames is aanstaande (lees hier de brief van Minister Weerwind, n.a.v. Motie Van Nispen). Toch is er tot nu toe nog geen strakke definitie gegeven aan ongerichte reclames, evenals aan de term gerichte reclames. Wij doen een poging, en beginnen met het definiëren van ongerichte kansspelreclames.
Televisie en radio
Reclames die op televisie en radio worden getoond vinden wij al gauw onder de categorie ‘ongericht’ vallen. Immers, iedereen kijkt weleens televisie of luistert naar de radio. Deze reclame kan daarmee gezien/gehoord worden door mensen die wellicht vallen onder de ‘kwetsbare groepen van personen’.
Het lastige is natuurlijk wel dat er ook bij deze vorm van reclame onderscheid zou kunnen zijn tussen gericht en ongericht. De inhoud kan immers sterker aanspreken tot een bepaalde groep dan een andere.
Sociale media
Sociale media advertenties kunnen als ongericht ervaren worden. Toch worden deze meestal getoond op basis van interesse, of eventuele geplaatste (tracking) cookies. In de meeste gevallen is het dus niet zo dat je zomaar gokreclame op de tijdlijn krijgt. Anderzijds is er soms maar weinig voor nodig: één bezoekje aan een gokwebsite en cookies worden geplaatst. Vervolgens kan het op basis daarvan al zijn dat een platform een stukje interesseprofiel invult. Dit maakt sociale media reclame overwegend ongericht volgens ons.
Google Display Ads
De reclame-uitingen via Google Display Ads zijn voor het overgrote deel ongericht. De adverteerder geeft bij deze vorm van reclame aan welke doelgroepen hij wil bereiken. Google zoekt hier de juiste websites bij, die zich hebben aangemeld als publisher in het display netwerk. Ter illustratie, als de adverteerder hoogopgeleide vrouwen van 30-50 als doelgroep heeft, dan zullen er advertenties komen op websites waar deze doelgroep vaak komt. Ookal probeert Google natuurlijk de reclames zo goed mogelijk af te stemmen op de doelgroep, over het algemeen zullen display ads ongericht zijn. Het is mogelijk dat een advertentie van een kansspelaanbieder op de website donaldduck.nl komt, omdat de aanbieder heeft aangegeven op spellenwebsites te worden geplaatst, en daarbij de doelgroep niet juist heeft afgebakend.
Gerichte reclames
Hieronder bespreken wij twee voorbeelden van gerichte reclame. Dit zijn wat ons betreft de meest duidelijke voorbeelden die hiervan gegeven kunnen worden.
Google Ads
Op zoekmachines als Google is het mogelijk om betaald te adverteren. Dit betekent dat je bepaalde zoektermen kiest, waarbij je vervolgens betaalt per klik. Hieronder zie je bijvoorbeeld wat er gebeurt als je de zoekterm ‘online gokken’ invult. Vervolgens zie je dat Holland Casino, BetCity en Jack’s (vergunde Nederlandse partijen) boven komen drijven. Leuk feitje: ‘online gokken’ is een behoorlijk dure zoekterm. Op moment van schrijven betaalt een adverteerder 12,45 Dollar voor één klik.
Gesteld kan worden dat Google Ads valt onder gerichte reclame. Want pas als je zoekt naar een ‘gerelateerde’ zoekterm, kom je adverteerders (aldus casino’s) tegen. Hierbij moet wel gezegd worden dat verantwoordelijk gebruik van Google Ads een must is. Adverteer je als casino bijvoorbeeld op randgevallen? Dan loop je alsnog het risico ongericht reclame te maken. Een voorbeeld hierbij is bijvoorbeeld een term als ‘spelletje spelen’.
Affiliatie
Bij affiliatie gaat het als het om zogeheten ‘organische’ zoekresultaten (in de meeste gevallen). Online casino affiliates zetten websites op (zoals www.top-casino.nl) welke ook zoekwoordfocus kent. Indien een websitebeheerder dit sterk aanpakt, kom je bij casinogerelateerde zoektermen direct onder de betaalde opties terecht. Dit betekent dus dat, in vrijwel de meeste gevallen, affiliatiesites pas gevonden worden wanneer er ook echt naar gezocht wordt. Affiliates worden door aanbieders betaald voor doorverwijzing van spelers.
Bij reclameverbod: wat zijn de risico’s?
Een gevolg van het besproken reclameverbod zou vooralsnog verslechtering van kanalisatie kunnen betekenen. Dit zou kunnen betekenen dat spelers vaker bij illegale online casino’s uitkomen. Deze niet-gereguleerde partijen brengen risico’s met zich mee. Denk aan problemen met uitbetalingen, slechte klantenservice, ontoereikend verslavingspreventiebeleid en meer.
Het groeiende belang van affiliates
Concluderend: al langere tijd is de discussie omtrent kansspelreclame levend. Er is veel om te doen, en dat is ook niet zonder reden. Zeker bij ongerichte reclame bestaan er risico’s op bijvoorbeeld kansspelverslaving of onmatige deelname aan kansspelen. Bij een verbod op ongerichte reclame zal het belang van gerichte reclame groter worden. Dit betekent dat affiliates dé manier zijn om het product van een aanbieder aan de man te brengen. Hierbij is het wel van groot belang dat de affiliatesector deze sterke positie serieus neemt. Dit betekent dat er sprake moet zijn van een hoge mate van voorzichtigheid en dat kennis van wet- en regelgeving noodzakelijk zal zijn.
Bronnenlijst:
(Motie tijden gokreclame, Van der Graaf)
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2019Z24909&did=2019D51275
(Motie influencers, Maradonnie, Van der Graaf)
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2019Z24910&did=2019D51276
Breed uitgemeten in het nieuws:
RTL over Maradonnie Koning TOTO: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4961646/kamer-wil-donnie-niet-langer-koning-toto-reclame
Telegraaf over Maradonnie Koning TOTO:
Mediaonderzoeksbureau Nielsen
https://mediaonderzoek.nl/nielsen/
Motie Nispen
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24557-186.html
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit - Holland Casino N.V. 2 november 2017
https://kansspelautoriteit.nl/aanpak-misstanden/sanctiebesluiten/holland-casino/
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit – Staatsloterij B.V. 2 november 2017
https://kansspelautoriteit.nl/aanpak-misstanden/sanctiebesluiten/staatsloterij/
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit – Lotto B.V. 2 november 2017
https://kansspelautoriteit.nl/aanpak-misstanden/sanctiebesluiten/lotto/
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit – Nationale Postcodeloterij N.V. 2 november 2017
https://kansspelautoriteit.nl/aanpak-misstanden/sanctiebesluiten/nationale-postcode/
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit – BankGiro Loterij N.V. 2 november 2017
https://kansspelautoriteit.nl/aanpak-misstanden/sanctiebesluiten/bankgiro-loterij/
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit – VriendenLoterij N.V. 2 november 2017
https://kansspelautoriteit.nl/aanpak-misstanden/sanctiebesluiten/vriendenloterij/
Sanctiebesluit Kansspelautoriteit – Staatsloterij B.V. 1 juli 2021
https://kansspelautoriteit.nl/aanpak-misstanden/sanctiebesluiten/staatsloterij-0/
Michiel Nispen Tweede Kamer pagina
https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/alle_kamerleden/nispen-m-van-sp
Stichting Reclame Code
https://www.reclamecode.nl/over-src/financiering/
Link naar Talkshow M, Feite Hofman Mirjam Bikker
Kamerbrief over invulling motie verbod op ongerichte reclame online kansspelen – 6 januari 2022
Nieuwsbericht Kansspelautoriteit dat er 28 vergunningsaanvragen zijn ontvangen
https://kansspelautoriteit.nl/nieuws/2021/april/28-aanvragen-koa/
Nieuwsbericht Kansspelautoriteit interessemeldingen voor Koa-vergunning
Reactie op de uitvoering van de moties van leden Van Nispen, Rudmer Heerema en Kathmann m.b.t. Kansspelen
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2022Z05045&did=2022D10254
Wetgeving/wetsgeschiedenis
Artikel 4a, lid 5 Wet op de kansspelen; waarbij regels omtrent artikel 4a lid 4 Wet op de kansspelen uitgewerkt mogen worden in lagere regelgeving.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002469/2022-01-01
Artikel 2.2 Beleidsregels Verantwoord spelen
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-13410.html
Wetsvoorstel Kansspelen op afstand https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33996_organiseren_van_kansspelen
Het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen