Mexxen spelregels
Allereerst is het belangrijk om te weten dat er verschillende versies van Mexxen bestaan. In elke uithoek wordt het dobbelspel mogelijk anders gespeeld. De basis van het spel en de waardes van de worpen blijft echter gelijk.
Het doel van Mexxen is eenvoudig; met twee dobbelstenen een zo hoog mogelijk aantal gooien. De dobbelstenen worden echter niet bij elkaar opgeteld maar staan voor een andere eenheid. Het hoogste aantal ogen staat voor de tientallen, het kleinste voor de eenheden. Zijn beide waarden gelijk, dan worden deze als honderdtallen beschouwd. (twee keer 5 wordt 500. Bijgevolg is 21 (een 1 & een 2) eigenlijk de laagste waarde. Maar dit is een speciale worp, ookwel de Mexx genoemd en wordt beschouwd als de hoogste score.
Bepaal een inzet waar iedere speler het mee eens is
Waardes van de worpen bij Mexxen
Een paar voorbeelden zodat het wat duidelijker wordt:
- 6 en 4: waarde 64
- 1 en 3: waarde 31 (laagste waarde)
- 3 en 3: waarde 300
- 6 en 6: waarde 600
- 1 en 2: MEXX (hoogste waarde)
Spelverloop Mexxen
Iedere speler begint met 6 punten, meestal aangetoond door een dobbelsteen van de speler voor zich met de 6 naar boven. Als je Mexxen als drankspel speelt, bepaal je per ronde de inzet (een slok, of een shotje doorgaans).
Speler 1:
De speler die als eerste gaat gooien mag bepalen tot maximaal 3x gooien totdat hij tevreden is met zijn worp. Is de eerste speler na één worp tevreden, dan mag de rest ook maar één keer gooien. Speler 1 houdt zijn worp verborgen voor de andere spelers, zegt wat hij heeft gegooid (hij mag liegen / bluffen!) en geeft de beker door aan speler 2, die nu aan de beurt is.
Speler 2:
Speler 2 krijgt de dichte beker met de dobbelstenen eronder. Als eerste beslist hij of hij speler 1 gelooft en verder seelt, of dat hij denkt dat de speler bluft. In dat geval neemt hij de beker van de dobbels zodat iedereen het kan zien. Heeft hij gelijk, dan verliest de bluffer een punt van zijn dobbelsteen (of shotje nemen). Is er niet gebluft door speler 1, dan verliest speler 2 een punt van zijn dobbelsteen (of moet een shotje nemen) en moet hij allsnog over het puntenaantal van speler 1 heen proberen te gaan.
Als speler 2 verder speelt, zal hij in hetzelfde aantal worpen een hoger aantal moeten gooien. Vervolgens geeft hij de beker door aan speler 3, die dezelfde keuzes heeft als speler 2.
Laatste speler in de ronde:
Als er de hele rond niemand is betrapt op een bluf, dan verliest de speler met het laagste puntenaantal in die ronde een punt van zijn dobbelsteen. Is er in de ronde een Mexx gegooid, dan verliest hij zelfs meerdere punten.
Bij een beurt zijn er nog speciale uitkomsten mogelijk:
- Wordt er een mexx gegooid, dan wordt de inzet verhoogd en mag iedere speler daarna nog slechts één keer gooien.
- Gooit de speler een 1 en 3, dan mag hij een shotje of een slok uitdelen. De worp telt niet mee voor de score en dus mag hij nog eens gooien.
(de worp 3 en 1 wordt vaak verschillend gespeeld. Sommige mexxen regels zeggen dat de ronde overnieuw start met de werper als nieuwe starter) - Een speler mag er ook voor kiezen om één dobbelsteen opnieuw te gooien tot maximaal het door speler 1 gegooide aantal. De andere sobbelsteen wordt dan echter wel op de beker zichtbaar geplaatst en de worp is 'open'.
Bij het gooien van de dobbelstenen verberg je het resultaat, zodat je ook kan bluffen. Je moet immers hoger scoren dan de vorige speler.Einde ronde: drinken
Aan het einde van de ronde, als alle spelers 1x hebben gegooid moet de speler met het laagste aantal punten de inzet drinken (bij een drankspel) of de dobbelsteen met 1 verlagen. Als er een aantal Mexxen zijn gegooid tijdens de ronde, dan kan dit flink oplopen. 31 telt hierbij niet mee, gezien die een ander doeleinde heeft. Is het een gelijke stand, dan wordt een verdubbelingsronde gespeeld met de verliezende spelers.
Bluffen bij Mexxen
Tijdens je beurt moet je zien hoger te gooien dan de score-to-beat. Lukt dit niet, dan kan je hopen dat iemand nog lager zal gooien of zal je moeten bluffen. Als een tegenspeler denkt dat iemand bluft, dan mag hij het bekertje omhoog doen. Heeft hij gelijk, dan moet de bluffer een shot drinken. Indien niet, dan drinkt de ander een shot.
Een voorbeeld:
Speler A kiest ervoor om maximaal drie keer te gooien in deze ronde. Bij de tweede worp gooit hij een 5 en een 3, goed voor 53 punten. Hij is hiermee tevreden, roept hardop ´53´ en geeft de beker met dobbelstenen door aan de tweede speler, B.
Speler B moet nu niet alleen proberen hoger te gooien, maar heeft ook maar twee worpen. Hij blijft echter steken op 42. Hij kan gaan bluffen en roept: 65 om vervolgens de beker door te geven aan de volgende speler.
De derde speler zal nu in twee worpen moeten zien hoger te gooien of kan speler B van bluf verdenken. In het geval van deze laatste wordt het bekertje omhoog gedaan en verliest speler B dus omdat hij effectief gebluft heeft.
Gelooft speler C wel dat speler B eerlijk is geweest, dan neemt hij stiekem een kijkje onder de beker en moet hij vervolgens hoger gooien. Hij gooit een 1 en een 4. Een halve Mex dus. Hij kiest ervoor om de 1 te laten liggen en te hopen op een Mex of 31. Hij gooit een 2. Hij legt deze bovenop de beker en roept Mex. De inzet wordt nu verhoogd, en de rest van de spelers mag slechts één worp meer doen.
Mexxen als gokspel
Zoals gezegd kan Mexxen, of Mexicanen op veel manieren worden gespeeld. Hoe jij en je vrienden mexxen willen spelen moeten jullie uiteindelijk zelf verzinnen en ook de inzet bepalen. Je kan per ronde een euro inzetten, of de dobbelsteen telkens een punt omlaag draaien, totdat er 1 speler over is die de pot wint.
Hoe je mexxen ook speelt, houdt het gezellig en speel voor een inzet waar iedereen comfortabel mee is.