Spelregels Duizenden
Duizenden kan het makkelijkst worden gespeeld met vier spelers. Meer dan twee spellen kaarten, een pen en papier heb je niet nodig. De spellen worden volledig gebruikt, met de jokers. Het doel van het spel is eenvoudig: sneller dan je medespelers aan 1000 punten geraken.
- Voorbereiding
- Doel van Duizenden
- Bijzondere kaarten
- Spelverloop Duizenden
- Puntentelling Duizenden
- Varianten
Voorbereiding
- 2 spellen kaarten
- 4 spelers
- Pen en papier
Iedere speler krijgt 13 kaarten gedeeld. De rest van de kaarten worden gesloten op een stapel gelegd. Enkel de bovenste kaart wordt zichtbaar naast de stapel gelegd. Het spel Duizenden bestaat uit verschillende rondes die eindigen wanneer een speler geen kaarten meer heeft.
Het doel van het spel is eenvoudig: sneller dan je medespelers aan 1000 punten geraken.
Doel van duizenden
Door het maken van setjes of series van dezelfde kleur op tafel met je eigen kaarten, verzamel je punten. Kaarten die je aan het einde van de ronde overhoudt in de hand zijn strafpunten. Aan het einde van elke ronde, als een speler geen kaarten meer heeft, worden de punten opgeteld en start een nieuwe ronde. Het doel bij Duizenden is om als eerste 1000 of meer punten te halen.
Bijzondere kaarten
Joker: Deze kaart mag worden gebruikt ter vervanging van een andere kaart in een set of serie. Andere spelers kunnen de joker wel pakken door de joker te vervangen met de kaart waar de joker voor staat. Tijdens de eerste beurt mag de joker nog niet worden gebruikt.
Aas: Deze kaart kan dienen als hoogste of laagste kaart. Dus zowel bij Aas, twee, drie, vier als bij vrouw, heer, aas.
Schoppenvrouw: Deze kaart mag niet worden weggegooid op de stapel, tenzij ze getrokken wordt in de laatste ronde als laatste kaart. De schoppenvrouw is de meeste (min)punten waard.
Spelverloop Duizenden
Per ronde begint een andere speler. Er wordt steeds met de klok mee gespeeld. Een beurt bestaat uit drie stappen:
- Nemen van een opengedraaide kaart en de bijhorende stapel, of een gesloten kaart van de dichte stapel.
- Open leggen van setjes, series of aansluitende kaarten bij jouw kaarten op tafel.
- Wegleggen van een kaart uit de hand op de open stapel.
1. Kaart(en) pakken
Je begint je beurt altijd met het afpakken van één kaart van de gesloten stapel of de gehele open stapel.
Je mag de open stapel alleen pakken als je de bovenste kaart meteen kan gebruiken om een setje mee te maken. Dit setje moet je maken met minimaal 2 kaarten uit je hand. Je mag de bovenste kaart dus niet aansluiten bij een setje dat al op tafel ligt. Je moet bovendien altijd een kaart overhouden om weg te gooien. Dus je kan de open stapel niet pakken als je 1 of 2 kaarten in je hand hebt.
2. Setjes en series vormen
Doorheen het spel is het de bedoeling zoveel mogelijk setjes te vormen tot je geen kaarten meer over hebt. Deze worden op tafel uitgelegd. Setjes kunnen op twee manieren worden gevormd:
- Door minstens drie kaarten van dezelfde waarde, maar met verschillende kleuren (harten, ruiten, klaveren, schoppen). Om een setje te vormen mag ook dezelfde kleur twee keer worden gebruikt.
- Door minstens drie kaarten met opeenvolgende waarden van dezelfde kleur
Kaarten aanleggen mag enkel bij je eigen setjes. Slechts in twee uitzonderlijke gevallen mogen er kaarten bij de setjes van andere spelers worden gelegd:
- Als een speler een joker bij zijn set heeft liggen en jij deze kunt vervangen met de kaart waar de joker voor staat. In dat geval krijgt de speler de joker.
- Indien je ervoor kiest om in teams te spelen mag je wel kaarten leggen bij de setjes van je teamgenoot.
Een setje mag niet voor meer dan de helft uit jokers bestaan.
3. Kaart wegleggen
Aan het einde van je beurt kies je een kaart die je weg wil gooien. Dit mag niet de schoppenvrouw zijn. Heb je nog kaarten over? Dan is de volgende speler is aan de beurt.
Einde van de ronde
De ronde is afgelopen wanneer iemand de laatste kaart uitlegt. Bij de laatste beurt in de ronde moet wel nog een kaart weggelegd worden! Je kan dus niet eindigen met het leggen van een setje. De punten van de kaarten die de andere spelers nog in hun handen hebben worden van hun rondescore afgetrokken.
Puntentelling Duizenden
Het spel eindigt wanneer iemand 1000 punten heeft behaald. Deze wordt uitgeroepen tot winnaar van het spel. Na iedere ronde worden de punten geteld. Deze worden behaald door de kaarten die op tafel liggen. De resterende kaarten in de hand zijn minpunten.
2 t/m 9 | 5 punten |
10, boer, vrouw, heer | 10 punten |
Aas | 20 punten |
Joker | 25 punten |
Schoppenvrouw | 100 punten (200 minpunten in de hand) |
Wie wint er bij Duizenden?
De speler die als eerste duizend punten of meer heeft gehaald is de winnaar van het spel.
Varianten van Duizenden
Wij hebben op deze pagina de klassieke variant van Duizenden uitgelegd. Er is ook een moderne variant, met enkele verschillen:
- In de moderne variant mag je de joker van een tegenstander NIET omwisselen. Bij de klassieke variant mag dit wel, op de Schoppenvrouw na, die mag je niet wisselen met een joker.
- In de moderne variant zijn er geen joker-kaarten, maar worden alle 2-en als joker gebruikt. Bij klassiekk Duizenden zijn er dus 4 jokers, maar bij modern Duizenden zijn dit er 8.
- Bij modern Duizenden is de joker (de acht 2-en) 20 punten waard. Bij klassiek Duizenden is de jokerkaart 25 punten waard.